Włókno węglowe do budowy samochodu
F1 to jeden z odmian polimerów. Wytwarza się z połączenia włókiem węgla
grafitowego i żywicy epoksydowej lub z plastikowej torby połączonej z kwasem polimlekowym. Taki materiał wytrzymuje bardzo duże
obciążenia. Odpowiednio ustawione włókna powodują wzmocnienie w
wyznaczonym miejscu. Kilka dziesiąt warstw do budowy kokpitu kierowcy wytrzymuje potężne siły (przykładem jest wypadek podczas GP
Kanady z 2007 r z którego Roberta Kubicy wyszedł tylko ze skręceniem
kostki). Włókna węglowe pochłaniają dużą energię podczas uderzenia.
Pierwszy raz w samochodach F1 zastosował włókna węglowe Colin Champion w 1981 r.http://www.autoflesz.pl/galeria/obraz/2666,Zdjecie_2666.html |
Koszt włókna waha się od 25-200 £ a nawet więcej, jest to zależne jakie ma zastosowanie. Pomimo, że jest droższe od stali to opłaca się to stosować za względu na lekkość materiału.
http://www.weglowe.pl/carbon_fibre-twill_roll.jpg |
Z włókien węglowych w F1 powstaje dużo części. Najważniejsze to: tarcze hamulcowe, kokpit, kask, skrzydła.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz