wtorek, 28 stycznia 2014

Przeciążenie

Przeciążenie to siły działające na kierowce podczas jazdy. Są one wyrażone w G. Gdy ilość G pomnożymy razy masę kierowcy dotrzymamy siłę działającą na określone ciało. Siły w F1 przeważnie dochodzą do 5 G.
http://www.autocentrum.pl/gfx/news/1834003939-1.jpg
NAJWIĘKSZE PRZECIĄŻENIA PODCZAS WYŚCIGU
Największe przeciążenie są podczas GP Belgii. W zakręcie Eau Rouge na torze Spa Francorchamps. Przeciążenia są cztery razy mocniejsze od przyciągania ziemskiego. Samochód przy prędkości 300 km/h waży prawie 2,5 tony, a kierowca 300 kg (przy normalnej wadze 75kg). Wartości pojawiają się to okrążenie, ale niemożna zapomnieć o innych zakrętach w których również występują przeciążenia. Kierowca musi być odpowiednio przygotowany fizycznie, brak może spowodować silne bóle mięśni szczególnie karku.
http://f1.dziel-pasje.pl/galeria/www/2008/Grand_Prix/GP_Belgii/Sobota/GP_Belgii_06.jpg
GRANICE WYTRZYMAŁOŚCI CZŁOWIEKA
Na przeciążenia powyżej 10 G jesteśmy wstanie przeżyć tylko ułamki sekundy. Z łatwością dochodzi do uszkodzeń wewnętrznych, szczególnie niedotlenienia mózgu. Powyżej 12 G ustaje praca serca, kiedy siła wykaże 35 G może nawet rozerwać ciało. Jest to wynik z obliczeń-nikt tego nie sprawdzał.
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/8/89/StappSled.jpg/180px-StappSled.jpg
http://www.asag.sk/bio/purley1_top.jpg
NAJWIĘKSZE PRZECIĄŻENIE JAKIE PRZEŻYŁ CZŁOWIEK
Największe przeciążenie na świecie przeżył David Purley w 1977 r., wynosiło ono 179,8G. Siła działająca na kierowce była taka duża jakby ważył ok.14000 kg. David wyhamował z prędkości 173 km/h do 0 na odcinku 66 cm. Skutki były straszne miał złamane 29 kości, jego serce zatrzymało się 6 razy. A noga była krótsza o 2 cm. Do sportu wrócił, ale ograniczył się do wyścigów serii Aurora AFX.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz